TAN SIN JIE

TAN SIN JIE
Unit: S9
Major: BAHASA CINA
Institut Pendidikan Guru Kampus Ipoh,
Perak.

Kamera: HUAWEI NOVA

Search This Blog

Powered by Blogger.

Monday, February 1, 2021

Aperture


Pada kelas fotografi hari ini saya telah belajar tentang teknik Aperture. Cuaca semasa saya mengambil gambar adalah waktu cerah. Saya mengambil keputusan untuk mengambil gambar pasu bunga. Saya menggunakan teknik Aperture berdasarkan pelbagai fokal length yang berbeza seperti F/0.95, F/2.4, F/4, F/7.1 dan F/16.

 

Aperture adalah bukaan lensa bagi menetapkan jumlah cahaya yang masuk ke dalam kamera. Ukuran aperture dilabelkan dengan simbol f/[nombor] (Contoh: f/2.4). Semakin besar nombor f, lubang shutter adalah semakin kecil. Sebaliknya semakin kecil nombor f, lubang shutter adalah semakin besar.

 

Berikut merupakan hasil kerja saya tentang teknik Aperture:


💚 Fokal length, F/ 0.95


💚💚 Fokal length, F/ 2.4



💚💚💚  Fokal length, F/ 4



💚💚💚💚  Fokal length, F/ 7.1



💚💚💚💚💚  Fokal length, F/ 16



Gambar oleh :

NAMA JURUFOTO: TAN SIN JIE

KAMERA: HUAWEI NOVA

 

0 comments:

Post a Comment